Adriaan, waterquality labteam 205, Kenia 2011

Bijna drie weken in Kenia

De laatste twee weken waren behoorlijk vet maar ook best wel intens(ief). Zo hebben we al twee volledige weken op het lab gestaan en hiernaast ook nog een hoop ondernomen. Het heeft me tot nu toe echt supergoed bevallen en elke dag is weer een nieuwe ervaring. Wat een land.

Vorig weekend kwamen onze docenten hier aan. Samen met hun hebben we twee avonden lekker gegeten en we hebben behoorlijk wat gezelligheid beleefd samen. Op de maandag gingen we met z'n allen richting het lab. Hier hebben we een heleboel van de onduidelijkheden en problemen recht gezet en hebben we in de lunch samen, inclusief de Keniaanse teammates, gegeten in heet Neema café - vlak bij het lab. Hier heb ik Chapati met Maragwe gegeten: dit is een soort roti-pannekoek met spinazi-achtig groen in een lekker sausje met ook bonen en mais. Goed eten dus! Eigenlijk moet ik ook wel even melden dat over het Keniaanse eten echt niets te klagen is. Ja het is wat minimalistischer (ook minder keuze) dan in Nederland, maar het smaakt werkelijk nooit verkeerd. Voor mij is het zover eigenlijk alleen nog maar lekker geweest; Renée en ik koken thuis ook zo ongeveer: wat van dit en wat van dat in een sapje met wat kruiden en BAM! goed eten! En nu ik het over thuis heb; ik mis het wel, wat ik eerlijk gezegt niet verwacht had, maar het voelde hier ook al na een week vertrouwd. Ik realiseerde me ook op een dag, toen we van het lab naar huis liepen (dat is een heuvel over; +-30 min lopen) dat het land en de omgeving al niet vreemd meer voelden. Eigenlijk best gek, toen ik hier over na dacht. Als ik er naar kijk; het is echt oogverblindendmooi (tja, op de openbare vuilnisbelt, genaamd 'Straat', na dan) en ik lijk elk moment wel iets nieuws te ontdekken, maar toch voelt dit niet zo gek allemaal.

Na een paar daagjes met de docenten gingen ze, woensdag, weer weg. Ze lieten me achter met een schone hoop en een optimistische blik voor wat er te komen staat. Samen hebben we trouwens nog dinsdag (soortvan plotseling) een sample-punt bezocht; Kwavonza. Kwavonza ligt wat meer afgelegen dan Kitui en was, mede daarom, echt ongelofelijk mooi. Na een paar uur wandelen en zoeken hebben we een waterput en een filterpot van een oude man kunnen bemonsteren, maar helaas vonden we niet de families en punten die het team van 2010 wel heeft bemonsterd. Onze intentie was om dit wel te vinden, want dan zouden we de levensduur van zo'n pot kunnen onderzoeken. Ach voor nu hadden we wat monsters en we gaan het binnenkort nog een keer proberen over te doen.

Wat erg opmerkelijk was, was dat uit het onderzoek van het water wat in deze filterpot ging en hetgeen dat eruit kwam, kwam dat de pot meer dan 99% van de bacterien heeft gedood/gefilterd. 99% !!! dat is echt zeer goed om te zien. Ook gaf de man al aan dat zijn familie vóór het gebruik van de pot last hadden van hun maag, maar dat dit niet meer was sinds ze de pot gebruikten. De man was echter momenteel erg ziek. Dit was echt niet te beschrijven indrukwekkend voor mij. ik heb nog nooit iemand zo ziek gezien. De dag was evenals erg indrukwekkend en het was erg, erg, erg heet. Dan moet ik wel even zeggen: DANKJEWEL JAZIE voor die ontzettend chille cambodjaanse sjaal. Ik had deze namelijk samen met een bandana om mijn hoofd gebonden, zoals sjeiks dat ook doen. Ik was voor deze dagLawrence of Arabia. Erg chill desalniettemin.

Ik was kapot na deze dag maar had nog een drie dagen op het lab te gaan voordat de week over was. Dit ging uiteindelijk wel, maar aan het weekend was ik echt toe.

Aanstaande woensdag vertrekken we voor ruim twee dagen naar MPC south. Hier wordt momenteel een dam gebouwd, door een team dambouwers (ook Nederlanders van Ex-change) en in het verleden zijn hier al een aantal dammen gebouwd. Dit wordt een pittige 3 dagen, maar ik kijk er ontzetten op uit.

Van de week ben ik veel meer foto's gaan maken en sinds kort heb ik vaker de mogelijkheid om het internet te gebruiken. Wel moet dit altijd met andermans laptop dus ben ik wat terughoudend hierin, maar hoop toch wat vaker wat van me te laten horen. Ook is Rachel haar laptop net opnieuw geinstalleerd door één van de ICT-ers hierzo en daarom heb ik pas net weer mogelijkheid tot het opslaan en bewerken (kleiner maken) van mijn foto's.

Tot zover.

Adriaan

Reacties

Reacties

Winny

Hallo Adriaan,
Wat leuk dat je me op deze manier een indruk geeft van waar je bent en wat je doet. En heel mooie foto's!
Inderdaad: Wat een fascinerend land!
Hou je goed en
liefs van Winny

Jurre

Indrukwekkend man, zo te horen zit je daar wel goed de komende tijd! Ik wacht de volgende serie foto's met smart af! Natuurlijk ook de ervaringen die je tegen die tijd weer hebt opgedaan.

Succes!

Jurre

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!