Adriaan, waterquality labteam 205, Kenia 2011

Eigen onderzoek, onverwachte tegenvaller

Kwa Vonza was dan ons laatste toegewezen monsterpunt. Dit betekend dat we nu nog drie weken hebben voor ons eigen onderzoek.

Zoals ik eerder al beschreven heb, gaan we beginnen aan een onderzoek van het middel 'Waterguard'. Om vast te stellen of de chloride en chloriet die erin gebruikt worden niet schadelijk zouden worden bij veelvuldig gebruik en hopelijk om aan te kunnen kaarten dat koken een betere optie is dan dit middel, op het financiele plaatje na dan.

Maar voordat we zouden beginnen met dit onderzoek wilden we eerst het papierwerk af krijgen, zodat het volgende labteam dit alvast zou kunnen inzien/bestuderen. Dit ging dan alleen niet volledig zonder tegenslag want we kwamen nog meer slecht onderhoudde dingen tegen en dit koste opnieuw veel extra tijd. Veel tijd heeft het gekost, maar het eindresultaat was ik best blij mee. Al de resultaten staan in sheets waar bij een overtreding van de WHO norm automatisch de waarde een kleur krijgt, waardoor het erg fijn leesbaar is. Ook was het stroom nog voor een hele dag weg gevallen, daar hadden we niet echt op gerekend.

Deze maandag waren we uiteindelijk van plan om te beginnen met ons eigen onderzoek, er waren nog een paar dingen die afgerond moesten worden, maar het testen zou snel moeten gebeuren mochten we nog tegen onverwachtse problemen aanlopen. Om te beginnen moesten we wat oplossingen maken en hiervoor zouden we de balans willen gebruiken. Toen we hem probeerden aan te zetten, gaf het geen resultaat, het balans leek dood. Dit was een beste tegenvaller omdat we voor vrijwel al ons werk een (analytisch) balans nodig hebben.

Na het balans uit elkaar gehaald te hebben staat onseen raadsel wat er mis is enhierover hebben we contactmet ons docent Mick. Naeen paar tips gaan we toch maar aan de slag en controleren wemogelijke defecten. We ontdekkendat het kalibratiegewicht goed op z'nplek ligt en alles lijkt in orde.Watonze gok was, was dat de zekering of de voeding van het apparaat doorgebrand zou zijn, maarzekering weten we nou in eerste instantie net niet te vinden.Na eenverderecontrole komen we dan eindelijk een verborgen klepte tegen waaronder dezekering schuilde. De zekering hebben we vervangen en verrek,HIJ DOET HET WEER! best een opluchting,wantwe zaten altegissen;Wat als.. ?

Gelijk hebben we maarhetbinnenwerk van hetbalans eenschoonmaakbeurtje gegeven, het rook namelijk niet erg goed en er zat veel stof in. Een hoop gezoek later is het apparaat weer in één deel en hebben we hem succesvol kunnen calibreren.Hierna zijn we begonnen methet testen van onze methode voorde bepaling van chloriet.

Vorige week ben ik trouwens ook nog een beetje ziekgeworden.Sindsdie woensdag heb ik lastvan mijn buik en heb ik wisselende misselijkheid/koppijn. Gisterenben ik dan toch maar, omdat hetal lang aanhield, langs de doctor geweest bij het Jordan Private Hospital, hierzo in Kitui. Ze hebben mijn bloed, urine en ontlasting onderzocht en hieruit kwamen de conclusies:
je hebtMalaria,je hebtparacieten en je hebt mogelijk een infectie/ontsteking,

Helaasweet ik wel een beetje wat Malarie met je doet enwaar ik last van heb kan dat nooit zijn. De klachten komen niet overeen en ikheb geen koorts.
Dat ik paracieten heb zou nietonmogelijk kunnen zijn, dat loop je gemakkelijk op in een land als deze, alleen;Rachel (microbioloog) heeft meegekeken onder de microscoop en heeft geen paracieten gezien. Beetjeapart, dit is namelijk iets waarvoorzijn opgeleid wordt en isgeen onbekend gebied voor haar. Ook had ze onder hetbloed-preparaatgekeken voor demalaria. Ondanks datze de hier gebruikte methode niet gewend isalleen maar kunnen concluderen dater in mijn bloed bacterien te vinden waren, die waarschijnlijk vanhet oppervlakte van mijn hand afkomstig waren.

In de tussentijd heb ik veel gecommuniceerd met Tonny de Vos, een topvrouw op het gebied van Microbiologieen een topvrouw op hetgebiedvan moeder spelen - ze is echt erg betrokken in hoe het met me gaat. Ze heeftme ook gezegt dat het nooitmalaria zou kunnen zijn met mijn klachten en ze vond de paracieten maar onwaarschijnlijk. Ook gafzeonzemicrobiologie dames de opdracht omwat testste doen op ons lab mijn mij als patient.

Dat hebbenze ook gedaan vandaag eninderdaad; geen paracieten te vinden. Wel vonden ze slijm in mijn ontlasting, gistcellen en leukocieten. Ditbetekend vrijwel zeker dat ik een infectie hebt ergens binnen, maarmeestalpakt je lichaam zoiets na 5-10 dagen aan enwordt je beter.Morgenleggen de dames nog de bacteriekweken van mij onder de microscoop enkunnen ze, metbehulp van selctiefgroeimedium, ofik misschien salmonella of sigella heb.Ik benbenieuwd.

Nu afwachten tothet weekend,na dit weekend voelde ik mewat beter maar vandaagvoel ik me niet veel beter dan gister. Als dit aanhoudt zouik het beste aan antibioticakunnen, alleen dit heb ik(nog) niet.Tja, opnieuw, ik ben benieuwd.Zal weer erg opgelucht zijn als ikweer beter ben,want ik voel me niet echt top en in combinatie metdehitte hierzo is het helemaala-relaxed af entoe.

De komende dagen rustig aan doen,op tijd naarbed en goedeten en drinken.

Reacties

Reacties

Fatma

Jeetje, ziekte is niet iets waarop je wacht. Ik hoop dat je snel opknapt. Veel sterkte en let op de medicijnen die ze je voorschotelen:)

De groeten..

Jurre

Hoi Aad, wat een narigheid. Met zo'n diagnose kun je ook vrij weinig: "Je hebt zo'n beetje alles wat je hier maar kunt oplopen".. Maar ja, zoals je zelf al aangeeft, de eerste sowieso niet. Gelukkig maar.. Succes ermee! Beterschap!

Groeten!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!