Adriaan, waterquality labteam 205, Kenia 2011

Buddieloze week

Deze week waren onze buddies er niet. Dit werd ons zeer laat pas duidelijk en dat terwijl we er zelf achter kwamen, het werd ons niet verteld. Van maandag t/m donderdag was bijna heel het office/lab voor onszelf, voor ons vieren. Was echt bijzonder rustig en ook erg luxe! Eigenlijk was het wel even een goede afwisseling voor ons omdat door het eigen research er niet heel veel voor hen te doen was en met zn 8en is het ook wel erg, erg krap.

De hele week was erg gemoedelijk, erg relaxed, maar, door efficient werken, productiever dan ooit. We hebben serieus veel werk kunnen verzetten.

Op vrijdag, veel testen later, hebben we de grens getrokken, mede omdat het de laatste research dag was (dat helpt wel mee!), en hebben we besloten om de chloride titraties af te maken en al onze bevindingen van de chloriet tests/titraties te verwerken in een werkende methode voor de volgende groep.

Helaas is het gewoon erg lastig om hier kwalitatief te onderzoeken, de spullen en omstandigheden zijn gewoon niet zo optimaal.

Na de realisatie zijn we maar snel begonnen en hebben Rick en ik echt keihard geknald. In anderhalf uur hebben we maar liefst 39 titraties gedaan, van begin tot eind. Normaal doen we zo'n 20-30 titraties op 1 dag, dus we waren best wel tevreden.

Vrijdag kwamen onze buddies weer terug en met het uitzicht dat zonder ons, volgende week als we ons visa zouden gaan verlengen, ze geen werj zouden hebben, hebben we een project voor hun bedacht. Het idee was om hun een compleet onderzoek, van monstername tot en met verwerking van resultaten en presentatie ervan, zelfstandig uit te laten voeren. Als er nog onduidelijkheden bestaan, dan is dit volgens ons de manier om die aan het licht te brengen en uiteraard is het een fijn stukje praktische ervaring.

Op het eind zullen we ze evalueren, bevragen en testen. Ik ben benieuwd.

Jurre

Hah! Dat is een mooie, zet ze maar aan het werk!